مقالات, نکات نگهداری و مراقبت پوشاک

چگونه لکه روغنی را از روی لباس و فرش پاک کنیم

چگونه لکه روغنی را از روی لباس و فرش پاک کنیم

چگونه لکه روغنی را از روی لباس و فرش پاک کنیم

"چگونه

قبلا درباره ی چگونگی پاک کردن لکه قهوه، پاک کردن اثرات آدامس و… صحبت کردیم. اگر به هر دلیلی لباس شما آغشته شود به روغن اتومبیل، روغن آشپزی، کره یا مارگارین، این تکنیکها می‌تواند برای برداشتن لکه‌ها استفاده شود. در ادامه تولیدی پوشاک اندیشه برند برتر پوشاک راحتی و اسپرت «چگونه لکه روغنی را از روی لباس و فرش پاک کنیم» را توضیح خواهد داد.

1- پاک کردن لکه روغن

وقتی هر نوع لکه روغنی ایجاد میشود، هرگز آن را مالش ندهید و یا تمیز نکنید، چون آن را در الیاف پارچه فشار می‌دهید. بلکه به آرامی هر ماده جامد را با لبه چاقوی کدر یا قاشق بردارید. سپس مقداری نشاسته ذرت، پودر بچه، جوش‌شیرین یا حتی استفاده از تکه‌ای نان برای برداشتن لکه ی روغن روی آن بپاشید. اجازه بدهید 15 دقیقه محلول روی لباس بماند سپس آنرا بشویید، این مراحل باعث می‌شوند که در هنگام شستوشوی لباس، لکه راحت‌تر پاک شود.

برای پاک کردن لکه روغنی از روی لباس به محض ایجاد لکه عملیات پاکسازی را آغاز کنید. روی آن ژل شستوشو بمالید. و اگر شما به یک پاک‌کننده مایع دسترسی نداشته باشید، از پاک‌کننده مایع سنگین مانند Tide ،Wisk یا Persil استفاده کنید ( این ها حاوی آنزیم‌های لازم برای جدا کردن مولکول‌های روغنی هستند ) مایع را به طور مستقیم روی لکه بریزید و استفاده از یک مسواک نرم قدیمی روی ان بکشید. اگر فقط پودر پاک‌کننده داشته باشید، با کمی آب گرم خمیر بسازید و به لکه بمالید. صبور باشید و به لکه پاک‌ کننده اجازه دهید تا حداقل ۱۵ دقیقه روی لکه‌های لباس بماند. این کار به مواد شیمیایی اجازه می‌دهد تا مولکول‌های روغنی را از هم جدا کنند که آن‌ برای بیرون کشیدن روغن از الیاف پارچه بهتر عمل میکند.

بعد از پاکسازی جرم روغن، لباس را طبق معمول در آب گرم بگذارید. که به همراه مقدار توصیه‌شده مواد شوینده باشد و سپس شستوشو را انجام دهید. اگر پارچه مصنوعی مانند پلی استر باشد که به طور معمول نباید در آب داغ شسته شود،  منطقه آغشته شده به روغن را روی یک مکان مسطح پهن کنید و جریان ثابتی از آب داغ را به صورت مستقیم بر روی لکه بریزید و سپس آنرا بشویید.

هرگز یک لباس آغشته به روغن را در یک خشک‌کن قرار ندهید و آنرا خشک نکنید، گرمای بالا باعث می‌شود که روغن حتی سخت‌تر شود. بلکه مراحل تمیز کردن را تکرار کنید.

نکته: میتوانید از نوشابه جهت پاکسازی لکه ها استفاده کنید.
چگونه لکه روغنی را از روی لباس و فرش پاک کنیم؟

2- چگونه لکه روغنی را از روی لباس تمیز پاک کنیم

زمانی که این روغن تنها روی پیراهن تمیز و یا کت مورد علاقه شما می‌پاشد. از یک چاقوی کدر یا لبه کارت اعتباری برای برداشتن مواد جامد استفاده کنید. تا جایی که ممکن است مایع روغنی را با حوله سفید تمیز کنید. یک تکه نان، زیرا جاذب چربی است همچنین می‌توانید لکه را با اضافه کردن پودر نشاسته ذرت به محل پاک کنیم. اگر لکه روغن کوچک باشد ممکن است بتوانید آن را با یک محلول تمیز کننده خشک پاک کنید توجه کنید که قبل از خشک کردن حتما لکه آنرا پاک کنید زیرا خشک کردن آن باعث مقاومت لکه میشود.

3- لکه‌های روغن را از روی لباس خشک پاک کنیم

تا جایی که ممکن است هر نوع ماده ی جامد را با استفاده از یک چاقوی کند بردارید. سعی نکنید انرا با یک پارچه روی آن بکشید زیرا تنها روغن را به داخل فرش فشار می‌دهد و لکه بزرگتری را در آن بوجود می آورد. سپس پودر نشاسته و جوش شیرین را روی لکه بریزید و از یک برس سیخ نرم برای پاک کردن لکه از روی فرش استفاده کنید. اجازه دهید پودر جاذب حداقل پانزده دقیقه روی لکه باشد.

به دنبال دستورالعمل‌های محصول، لکه را با یک حلال تمیز خشک پاک کنید. از یک پارچه سفید تمیز استفاده کنید. تا زمانی که روغن از فرش به پارچه منتقل شود، عملیات را ادامه دهید.

اگر شما یک محلول تمیز کننده خشک و یا تمیز کننده فرش را ندارید، یک قاشق سوپ خوری مواد شوینده شستشوی دستی را در دو فنجان آب‌گرم بریزید و یک قاشق سوپ خوری آمونیاک نیز به آن اضافه کنید. لکه را با یک اسفنج یا برس نرم روی آن بکشید سپس با حوله خشک کاغذی، لکه را پاک کنید. مراحل شستوشو را ادامه دهید تا پاکسازی کامل شود.

مطالب مرتبط