آموزش های ساده و کاربردی

انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم

انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم

انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم

امان از وقتی که یک لکه خیلی ناجور روی لباس ما بریزد و پاک کردنش برای ما دردسر شود. خیلی از اوقات هم تلاش ما برای پاک کردن لکه لباس نتیجه عکس داده و فقط اوضاع خراب‌تر شده. اما ما در اینجا قرار است به شما بگوییم که انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم.

انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم, پاک کردن هشت لکه مهم از روی لباس, انواع لکه را از روی لباس با چه چیزی از بین ببریم, چگونه لکه‌ها از روی انواع لباس پاک کنیم

اما حالا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که هر نوع لکه را چگونه از بین ببریم؟

سرکه

برای پاک کردن انواع لکه از روی لباس و چگونه پاک شدن لکه سرکه را امتحان کنید. یک راهکار عالی برای اینکه انواع لکه را از روی لباس پاک کنیم سرکه است. سرکه یک لکه‌بر طبیعی است و قدرت پاک‌کنندی بالایی دارد اما حواستان باشد مقدار زیادی از آن استفاده نکنید چرا که به بافت پارچه شما آسیب می‌رساند. قبل از استفاده از سرکه مقدار کمی از آن را گوشه‌ای از لباس تست کنید.

مواد شوینده

مایع‌های ظرفشویی یک پاک کننده عالی برای لباس‌های شما هستند. انواع لکه از روی لباس با مایع ظرفشویی پاک می‌شود و آسیب جدی هم به لباس وارد نمی‌کند. اگر لکه چربی یا روغنی روی لباس ما ریخته است، مخلوط مایع ظرفشویی و آب به راحتی آن را از بین خواهد برد.

استون

استون برای پاک کردن کامل لکه رنگ بهترین راه حل است، اما در پارچه‌های پشمی و مصنوعی از آن استفاده نکنید چرا که پارچه را از بین خواهد برد و به آن آسیب می‌رساند.

در استفاده از استون حساسیت به خرج دهید و قبل استفاده از بافت و نوع پارچه خود مطمئن شوید چرا که استون می‌تواند به رنگ لباس و بافت آن آسیب برساند.

پارچه‌ها و انواع لکه‌ها

بیایید قبل از اینکه ببینیم انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم نگاهی به انواع پارچه‌ها بندازیم اما چرا؟

چون که اگر جنس پارچه را نشناسید نه تنها ممکن است لکه از روی لباس پاک نشود بلکه حتی ممکن است لباس شما حین پاک کردن لباس آسیب دیده و دیگر قابل استفاده نباشد.

پارچه کتان

خیلی‌ها بارها این سوال را پرسیده‌اند که چگونه انواع لکه را از روی لباس کتان پاک کنند اما واقعا برای پاک کردن لکه از روی لباس کتان نباید نگران باشید.

پارچه کتان همیشه یکی از مقاوم‌ترین پارچه‌ها بوده و همچنین دوام بالایی دارد. شما می‌توانید این پارچه را بدون اینکه آسیب ببیند با آب داغ یا آب خیلی سرد بشویید. تحمل این پارچه بالاست و آسیبی نخواهد دید.

انواع لکه روی پارچه کتان تقریبا راحت پاک خواهد شد و اگر لکه روی آن نیاز به ساییده شدن دارد و لازم است چند بار لباس را بشویید تا پاک شود هیچ نگران نباشید و این کار را انجام دهید چرا که کتان تحمل چند بار شسته و ساییده شدن را دارد.

بنابراین خیالتان راحت! لکه‌ها به راحتی از روی پارچه کتان پاک می‌شوند.

انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم, پاک کردن هشت لکه مهم از روی لباس, انواع لکه را از روی لباس با چه چیزی از بین ببریم, چگونه لکه‌ها از روی انواع لباس پاک کنیم، از بین بردن لکه‌ها از روی لباس کتان، پاکردن اواع لکه از روی لباس کتان

پارچه کتان، پاک کردن لکه از روی پارچه کتان

پارچه پشمی

و در اینجا توقف کنید. انواع لکه از روی لباس پشمی راحت پاک نمی‌شود، پس باید دقت کنید. پارچه‌های پشمی برخلاف اسمشان بسیار حساس‎‌تر از پارچه‌های کتان هستند!

پارچه‌های پشمی برخلاف پارچه کتان بافتی ظریف‎‌تر و آسیب‌پذیرتر دارند و آنقدر هم در برابر شستشو و سابیده شدن مقاوم نیستند. بنابراین بهتر است خیلی با دقت آنها را بشویید

الیاف و پارچه های پشمی را چند بار نشویید و بعد از شستشو آن را برای خشک شدن صاف و بدون چروک در محیطی با دمایی متعادل نگه دارید.

انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم, پاک کردن هشت لکه مهم از روی لباس, انواع لکه را از روی لباس با چه چیزی از بین ببریم, چگونه لکه‌ها از روی انواع لباس پاک کنیم، پاک کردن انواع لکه از روی لباس پشمی

پارچه پشمی، پاک کردن لکه از روی پارچه پشمی

پارچه مصنوعی

و قسمت سخت ماجرا اینجاست! از این می‌گفتیم که انواع لکه را چطور از روی لباس پاک کنیم.

در اینجا باید بگوییم که پاک کردن لکه از روی لباس‌هایی که بافت مصنوعی دارند مقداری سخت است .فقط این را به یاد داشته باشید که استون و آمونیاک باعث خوردگی این پارچه‌ها خواهد شد.

پارچه ابریشم

ما اصولا از این پارچه‌ها در لباس‌های مجلسی و بسیار رسمی خود استفاده می‌کنیم، بنابراین لکه افتادن بر روی این لباس‌ها بسیار برای ما ناخوشایندتر است. الخصوص که پارچه‌های ابریشمی بسیار حساس هستند و با ساییدن و آب داغ به راحتی خراب می‌شوند.

برای پاک کردن لکه از روی لباس ابریشمی حتمت حتما از متخصصان این امر کمک بخواهید و در خانه این کار را انجام ندهید.

انواع لکه را چگونه از روی لباس پاک کنیم, پاک کردن هشت لکه مهم از روی لباس, انواع لکه را از روی لباس با چه چیزی از بین ببریم, چگونه لکه‌ها از روی انواع لباس پاک کنیم، پاک کردن انواع لکه از روی لباس ابریشمی

پارچه ابریشم، پاک کردن لکه از روی پارچه ابریشم

پاک کردن انواع لکه

پاک کردن لوازم آرایش

لوازم آرایشی مانند رژلب، رژگونه و کرم پودر به راحتی با مایع ظرفشویی یا هر شوینده دیگر از روی لباس پاک می‌شوند و جای نگرانی نیست. مایع شوینده را روی لباس بریزید و کمی سایش دهید، البته مراقب بافت پارچه باشید. سپس آن را با آب بشویید.

همچنین به وسیله‌ی کیسه حمام، کرم اصلاح یا اسپری مو می‌توانید لکه رژلب را از روی لباس یا یقه لباس به راحتی پاک کنید.

اگر هم مقداری عطر روی لباس ابریشمی شما ریخت خیلی آرام با یک بانداژ چند لایه آغشته به الکل اتانول روی لباس بکشید.

پاک کردن لکه جوهر

برای از بین بردن لکه جوهر آن را در آب گرم با بالاترین درجه بخیسانید، البته قبل اینکار با دقت به برچسب لباس دقت کنید تا آب گرم به بافت پارچه آسیب نرساند. سپس با مواد شوینده و آب لکه را پاک کنید.

و اما راه دیگر که یک راه عالی است استفاده از اسپری مو است. برای این کار یک یک پاچه تمیز زیر لکه جوهر بگذارید و بعد اسپری مو را روی لکه اسپری کنید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند، سپس با یک پارچه تمیز دیگر لکه را پاک کنید و آن را با مواد شوینده بشویید.

پاک کردن لکه آبمیوه

آبمیوه و قهوه دارای تانین هستند و باید سریع لکه آن از روی لباس پاک شود. برای پاک کردن لکه آبمیوه با یک پارچه تمیز آبمیوه را بگیرید و بعد به مدت 30 دقیقه آن را در آب سرد خیس کنید و بعد از آن هم در آب گرم و مواد شوینده آنزیم دار غوطه‌ور کنید و سپس آبکشی کنید. همچنین می‌توانید از سرکه کمک بگیرید.

پاک کردن لکه قهوه

ابتدا روی قسمتی که لکه قهوه ریخته است محلول لکه‌بر یا پودر آنزیم بر بریزید و سپس بعد از چند دقیقه آبکشی کنید. همچنین می‌توانید از مایع ظرفشویی هم برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

پاک کردن لکه آدامس

برای از بین بردن لکه آدامس یا هر چسبنده دیگر که به سختی به لباس می‌چسبد ابتدا آن را در فریزر بگذارید تا منجمد شود. اگر امکان گذاشتن لباس در فریزر را ندارید چند تکه یخ را در کیسه نایلون گذاشته و روی لکه قرار دهید. بگذارید چند دقیقه در این حالت بماند. بعد از اینکه آدامس سفت و منجمد شد آن را از لباس به آهستگی جدا کنید.

برای مواد چسبنده دیگر، از محلول مناسب همین کار استفاده کنید. این محصولات فرمولی دارند که می‌تواند باقی‌مانده‌ی مواد چسبیده‌شده را بشکنند و از روی پارچه پاک کنند.

پاک کردن لکه گل و لای

برای پاک کردن لکه گل و لای ابتدا اجازه دهید که لکه کاملا خشک شود و سپس تا جایی که می‌توانید گل و لای خشک شده را از آن جدا کنید. بعد از جداسازی آن را با آب و مواد شوینده ملایم آبکشی کنید.

پاک کردن لکه چربی و روغن

ابتدا یک دستمال روی لکه بگذارید تا مقداری چربی را به خود بگیرد و سپس از محلول‌هایی که قدرت پاک کنندگی چربی داشته باشند استفاده کنید وبا گرم‌ترین میزان آب در ماشین لباسشویی شستشو دهید.

همچنین می‌توانید از صابون ظرف شویی برای پاک کردن چربی‌ها استفاده کنید.

پاک کردن لکه خون

برای پاک کردن لکه خون ابتدا آن را در آب سرد بخیسانید و سپس به‌آرامی با انگشت لکه را بسابید و یا با استفاده از صابون آرام روی لکه خون بکشید تا پاک شود. اگر لکه خون زیاد است آب را عوض کنید و دوباره آب تمیز استفاده کنید.

سپس با آب سرد آبکشی کنید و دوباره در آب سرد غوطه‌ور کنید. قبل از شست‌و‌شو، کمی لکه‌بر روی آن بریزید و بگذارید کمی بماند.

ار لباس سفید است یا رنگ روشنی دارد می‌توانید از پروکسیدهیدروژن استفاده کنید. گزینه دیگر استفاده از محلول آب‌نمک (۲ قاشق غذاخوری نمک در یک لیتر آب) است  و پارچه‌‌ی لکه‌دار را در آن غوطه‌ور کنید.

در پایان مطالعه این مقالات را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

سه ترفند ساده برای ترمیم لباس

رفع بوی بد لباس

درباره تولیدی پوشاک اندیشه

تولیدی پوشاک اندیشه یک برند معتبر ایرانی و دارای 25 سال سابقه است. این برند ایرانی از صفر تا صد مراحل تولید را خود انجام می‌دهد. در تولیدی پوشاک اندیشه می‌توانید انواع لباس راحتی زنانه و مردانه، انواع لباس اسپرت، ست لباس‌های ورزشی و… را هم به صورت عمده و هم به صورت تکی خریداری نمایید.

در اینجا لیستی از لباس‌های تولیدی پوشاک اندیشه را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • ست هودی اسپرت زنانه و مردانه
  • ست مانتو و شلوار اسپرت زنانه
  • ست گرمکن و شلوار مردانه
  • ست تیشرت و شلوار مردانه
  • ست تیشرت و شلوار زنانه
  • ست نیم تنه و ساق زنانه و اسپرت
  • ست تیشرت و شلوارک اسپرت مردانه
  • انواع شلوار اسپرت مردانه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع
  • انواع تیشرت اسپرت زنانه و مردانه
  • انواع شلوار لگ و گت زنانه
  • ست تیشرت و ساق زنانه
  • ست تیشرت و شلوارک زنانه
  • ست بلوز شلوار زنانه

و دیگر محصولات:

  • لباس ست مردانه و لباس ست زنانه
  • لباس ست خانوادگی
  • لباس ورزشی مردانه و ست لباس ورزشی
  • لباس راحتی مردانه و ست لباس راحتی زنانه
  • ست لباس خواب مردانه و لباس خواب زنانه
  • ست سویشرت شلوار مردانه و ست سویشرت شلوار زنانه
  • ست بلوز شلوار مردانه و بلوز شلوار زنانه
  • ست تیشرت شلوار مردانه و تیشرت شلوار زنانه
  • ست کاپشن شلوار مردانه و کاپشن شلوار زنانه
  • ست تیشرت پیژامه مردانه و بلوز پیژامه مردانه
  • انواع تیشرت و بلوز مردانه و زنانه
  • انواع شلوار و شلوارک مردانه و زنانه
  • ست تاپ شلوارک مردانه و تاپ شلوارک زنانه

برای دیدن تنوع هر یک از این محصولات و برای خرید محصولی با کیفیت و با دوام فقط کافی است به سایت فروشگاهی تولیدی پوشاک اندیشه سر بزنید و هر یک از محصولاتی را که می‌خواهید انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به صورت خرید عمده و یا خرید تک، لباس مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط