پارچه شناسی, مقالات

پارچه ی آکسفورد

پارچه آکسفورد

پارچه ی آکسفورد

پارچه ی آکسفورد: پارچه ها بر طبق نوع تولیدشان و جنس و کیفیتی که دارند، کارایی های متفاوتی نیز دارا هستند. از این پارچه برای دوخت انواع لباس مردانه و زنانه اتفاده میشود که البته استفاده ی مردان از این پارچه بیشتر است . سهم عرضه و تقاضای بالاتری را در بازار نسبت به خانم ها دارند.

پارچه ی آکسفورد

پارچه ی آکسفورد

 

پارچه آكسفورد یکی از ضخیم ترین پارچه های رایج در بازار است که با تترون شباهت های بسیار و تفاوت های کمی دارد ، این پارچه نسل جديد تري از تترون موجود در بازار است اما از لحاظ رنگ و بافت از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد. منشا این پارچه از دانشگاه آکسفورد انگلستان گرفته شده و کشور تايلند نیز تولید کننده ی آن است.

پارچه های آکسفورد در بیش از 80 رنگ قابل عرضه و پارچه ی بافته شده از الیاف مخلوط شده با نخ پلی استر و نخ پنبه همراه است.

بافت این نوع پارچه به بافت سبدی مشهور است ، تار و پود شبیه به سبد و به صورت زوج از بین یکدیگر عبور می کنند . این ویژگی آکسفورد ، وجه تمایز آن با سایر پارچه هاست.

جنس پارچه های آکسفورد

جنس پارچه های آکسفورد از پنبه و پلی استر و یا ترکیبی از این دو است.

خصوصیات و ویژگی های برجسته ی پارچه آکسفورد

پارچه های آکسفورد یکی از خاص ترین و زیباترین پارچه های پیراهنی زنانه و مردانه در بازار فروش پارچه به حساب می آید.
بافت شطرنجی بسیار ریزی که این پارچه ها دارند سبب خاص شدن آن ها در میان سایر پارچه ها شده است.

ویزگی اصلی پارچه آکسفورد

از ویژگی های اصلی این پارچه می توان گفت دارای طرح های چهارخانه ی ریز و به صورت محو شده، لخت بودن پارچه و همچنین رنگ بندی کامل و زیاد این پارچه هستندکه به راحتی و در مدت زمان بسیار کوتاهی توانست تولیدکنندگان لباس را به خود جذب نماید.
پارچه های تترون آکسفورد یکی از بهترین انتخاب ها در تولید پیراهن های اسپرت می باشد که در حال حاضر در کارخانجات نساجی ایران مانند نساجی بروجرد در حال تولید است.

طرح‌ها و رنگ‌های پارچه

این جنس دارای طرح‌های متفاوت دیپلمات، چهارخانه و طرح ساده است. به دلیل رنگ‌پذیری بالا رنگ‌های متنوعی از آن را می‌توانید در بازار پیدا کنید.

همان طور که بیان شد بیش از ۸۰ رنگ مختلف از پارچه‌های آکسفورد در بازار موجود است. بافت این جنس از پارچه‌ها ضخیم اما راحت است. برای رنگ‌ آمیزی آن تنها تارهای یک جهت رنگ می‌شوند و تارهای جهت دیگر بدون رنگ باقی می‌مانند. این کار باعث ایجاد ظاهر سبدی در پارچه می‌شود که از ویژگی‌های منحصر به فرد پارچه‌های آکسفورد است.

انواع مختلفی از آکسفورد وجود دارد که با آن‌ ها می‌توان پیراهن‌های مختلف با کاربردهای متفاوت دوخت. به طور مثال آکسفورد پین‌پوینت که دارای جنسی لطیف و ظاهری رسمی است یا آکسفورد رویال که دارای بافتی ریز است. این پارچه معمولا در کشور تایلند تولید می‌شود و از آنجا به سراسر دنیا ارسال می‌شود.

  1. پارچه آکسفورد سریع خشک می شود.
  2. دارای ویژگی جذب رطوبت می باشد بنابراین به پوست آزادانه اجازه ی تنفس داده می شود.
  3. عرض طاقه هاي اين پارچه ١٥٠ سانتي متر بوده است. گرم اين پارچه ١٦٥ است.
  4. این پارچه ها در عین ضخامت و داشتن قطر بیشتر نسبت به بقیه پارچه ها بسیار جنس نرم و راحتی دارد .
  5. این نوع پارچه ها دارای مدل های رنگی و طرح دار است و فقط تار ها رنگ شده و پود پارچه به رنگ سفید می باشد .

کاربرد ها و موارد استفاده از پارچه آکسفورد

  1. معمولا از پارچه های آکسفورد برای دوخت پیراهن های مردانه اسپرت استفاده می شود .
  2. برای تولید انواع کیف ها مانند : کیف های مسافرتی ، کوله پشتی ، کیف مدرسه و … گاها از این پارچه استفاده می شود.
  3. این پارچه همه کاره و موارد استفاده از آن گسترده است. یعنی می توان به عنوان پیراهن، لباس، چادر و کیف از آن استفاده نمود.

سخن پایانی :

همانطور که می دانید لباس های پنبه ای بسیار نرم ، مرغوب ، راحت ، سبک و خنک هستند ، از این پارچه ها برای تولید انواع لباس های زمستانی ، پاییزی و تابستانی مردانه و زنانه پنبه ای ، پوشاک بچگانه ، لباس راحتی مردانه و زنانه ، لباس ورزشی مردانه ، لباس ورزشی زنانه ، لباس خواب مردانه ، تیشرت شلوار مردانه ، بلوز شلوار مردانه ، سویشرت شلوار مردانه  ، ست کاپشن شلوار و … استفاده می شود .

 

مطالب مرتبط