اخبار و فناوری های روز, مقالات

مد پایدار چیست

مد پایدار چیست

مد پایدار چیست

در این پست به این مساله می‌پردازیم که مد پایدار چیست؟ Fashion به عنوان بزرگترین کسب و کار لوکس جهان سالیانه بیش از یک تریلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد. صنعت مد دومین صنعت بزرگ آلوده‌کننده‌ی محیط زیست از لحاظ تولید حجم بالای دی اکسید کربن است.

مد پایدار چیست

متاسفانه در برخی از کشورها خرید لباس به صورت هفتگی و یا ماهانه، یک عادت روزمره و طبیعی است. دلیل مصرف‌گرایی رایج الگویی است که فست فشن (Fast Fashion) بین مردم رواج داده است. الگویی ده ساله که برپایه‌ی لباس‌های یک بارمصرف و دور انداختنی است.

مد پایدار یا Sustainable Fashion :

تعریف پایداری در مد تولید یک محصول است که از منابع غیر قابل تجدید خالی نیست و بدون ایجاد آلودگی در تولید می‌تواند بدون ضرر به محیط زیست در پایان عمر خود دوباره جذب شود .

چند شرکت وجود دارند که به طور انحصاری با پارچه‌های آلی کار می‌کنند و وجود کربن در تولیدات‌شان را به پایین‌‌ترین حد می‌رسانند. این پارچه‌ها به علت این جنس آن‌ها زیست تخریب هستند.

مد سازگار با محیط زیست

یا مد پایدار که  آن را مد دوستدار محیط زیست نیز می‌نامند، شیوه‌ی خاصی از طراحی است. مد پایدار را به عنوان قسمتی از فلسفهٔ طراحی می‌شناسند که بر پایهٔ مبانی زیست‌ محیطی ، اجتماعی و اقتصادی بنیان‌ گذاری شده‌ است.

و هدف اصلی آن ایجاد سیستمی در طراحی است که خود را در برابر محیط زیست و اجتماع مسئول می‌داند.

مد پایدار یا Sustainable Fashion

هدف از طراحی سازگار با محیط زیست

 براساس مد پایدار یک محصول را با در نظر گرفتن اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی که به جا خواهد گذاشت می‌سازند. سعی این روش طراحی بر این است که تا حد امکان تأثیرات تخریب کنندهٔ عملکردهای انسانی در محیط طبیعی کاهش یابد.

به عنوان مثال : چگونگی میزان کاهش وزن محصولات برای کاستن از انتشار کربن در محیط و حفظ منابع طبیعی و بقای محیط زیست را مد نظر قرار می‌دهند.

انجمن ملی طراحان مد پایدار

هدف این سازمان‌ کمک به کار آفرینان در این زمینه برای رشد مدهای سازگار با محیط، فرهنگ سازی، هدایت و آگاه سازی جامعه در این مسیر می‌باشد،

از دیگر وظایف این سازمان، آموزش طراحان مد پایدار و افزایش دسترسی آن‌ها به ابزار و منابع صنعتی مورد نیازشان برای پیشبرد کسب و کارهای خلاق، نوآورانه و مؤثر در این زمینه‌است

و همچنین ایجاد تغییر در جامعه از طریق فراهم آوردن بازار کار مرتبط با طراحی و مد ارائه شده از طریق آموزش و پرورش افراد، ایجاد برنامه‌هایی که این صنعت جدید را پرورش می‌دهند و به پایداری و رشد اقتصادی آن کمک می‌نمایند.

معرفی منبع :

 تولیدی و عمده فروشی پوشاک مشهد ، با ارائه ی محصولات کاملا ایرانی مانند :
لباس خواب مردانه ، لباس خواب زنانه ، لباس ورزشی مردانه ، لباس ورزشی زنانه ، تی شرت چاپی  ، تیشرت تبلیغاتی ، تاپ شلوارک مردانه ، تاپ شلوارک زنانه ، شلوارک کتان مردانه ، انواع ساق های رنگی زنانه و … در نظر دارد با تولید لباس سنتی تمامی اقوام ایرانی سعی در ترویج فرهنگ اصیل کشور عزیزمان و تشویق به استفاده از لباس های سنتی زیبا دارد .

مطالب مرتبط