پوشاک, مقالات

لباس سنتی زنانه بندرعباس

لباس سنتی زنان بندرعباس,لباس سنتی زنان ایرانی,شلوارسنتی زنان بندرعباس,دامن سنتی زنان بندرعباس

لباس سنتی زنانه بندرعباس

لباس و پوشش سنتی زنان و مردان در هر نقطه از جهان، کشور و حتی منطقه نشان از هویت ماندگار و اصالت هر قوم دارد استان هرمزگان، ضمن اینکه پذیرای اقوام زیادی از جمله عرب زبان و بلوچ بوده اما لباس محلی و سنتی خود را حفظ کرده است. شرکت پوشاک مشهد در نظر دارد در این مطلب شما را با لباس سنتی زنانه بندرعباس بیشتر آشنا کند با ما همراه باشید.

لباس سنتی هرمزگان | طرح و نقش های لباس محلی هرمزگان | ایلیا گشت

پوشش سنتی بانوان هرمزگان زیبایی منحصر به فردی دارد و علت اصلی جذابیت و زیبایی لباس‌های بندری در تنوع نقش، طرح و رنگ‌هایی است که در دوخت آنها استفاده می‌کنند.

بندرعباس از مناطق گرمسیر است بنابراین جنس پارچه‌هایی که برای لباس سنتی زنانه بندرعباس انتخاب می‌شود باید سبک و نازک باشد.

در انتخاب رنگ لباس از رنگ‌های روشن مانند: آبی، بنفش، صورتی و سبز بیشتر استفاده می‌شود.

قدمت لباس بندری

لباس محلی هرمزگان شباهتی به لباس‌های هندی و عربی دارد و این شباهت بیشتر مربوط به زری دوزی و مشابهت زیورآلات این منطقه با کشور هندوستان یا طرح لباس بندری با لباس مردم امارات است.

قدمت لباس بندری ایرانیان بسیار بیشتر از تاریخ به وجود آمدن کشور امارت است. برخی از متخصصان معتقدند که رفت و آمد تاجران عرب، هندی و ایرانی به این مناطق بر روی نوع پوشش آنان نیز تاثیر گذاشته است.

چادر بندری زنان

چادر بندری زنان هرزمگان نیز یکی از زیباترین چادرها در سراسر کشور  است که طرح، رنگ و نوع پارچه آن زیبایی خاصی دارد. بیشتر چادرها به رنگ‌های قهوه‌ای، خردلی و خاکستری مایل به آبی است که اغلب از کشورهای عربی، هند و پاکستان وارد ایران می شود.

طرز پوشیدن چادرها به صورت (لا نیم لا و کول زدن) است که در روش نخست  زنان گوشه چادر را با دست بر روی دوش می‌اندازند و طرف دیگر آزاد است و شیوه دیگر نیز چادر را دور سر می‌پیچند و گوشه آن را در ناحیه گوش رها می‌کنند.

برقع (برقه یا برقعه) نیز جزو پوشاک بانوان هرمزگانی است که علاوه بر جنبه تزیینی، کاربرد نیز دارد و نوعی حجاب محسوب می شود.

اغلب زنان ساحل نشین قشم، بندرلنگه، جاسک و بندرعباس از آن استفاده می‌کنند و در مناطقی مانند رودان، حاجی‌آباد و بستک کمتر دیده می‌شود.

Bandar Abbas – The eyes behind the mask (Iran) | Bandar, Persian women, Persian culture

روسری یا اورنی

اورنی یا همان روسری زنان بندری با پارچه حریر تهیه می‌شود. این روسری دارای تزیینات بسیار متنوع به‌صورت گل‌های ریز و درشت بته‌جقه‌ای، گل بادامی، و غیره است که در جلو صورت و سطح داخلی اورنی با پولک و گلابتون و یا با نخ‌های طلایی و نقره‌ای گلدوزی می‌کنند.

اورنی به علت استفاده راحت‌تر و ساده‌تر نسبت به جلیبل‌های دیگر در رنگ‌های شاد و زنده سبز، قرمز، نارنجی و زرشکی و آبی دوخته می‌شود که اصولاًبا لباس هماهنگ است.

اورنی را دور سر و صورت می‌پیچند و یک قسمت آن را روی سینه آزاد رها می‌کنند که در اصطلاح محلی به آن کول «kul» گفته می‌شود.

پیراهن زنانه

پیراهن بانوان هرمزگانی گاهی بلند تا مچ پا و گاهی تا زیر زانو است در واقع نوع پارچه، رنگ، بلند یا کوتاه بودن لباس و طرح آن بستگی به مناطق هرمزگان دارد. شرایط آب و هوایی فصل باعث تغییر لباس می شود.

بیشترین رنگ‌هایی که برای دوخت و دوز این لباس‌ها استفاده می‌شود آبی، بنفش، صورتی و سبز است.

پیراهن‌ها نیز بیشتر به شکل کَندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراح، کِلوش، عجمی، چینی، گشاد، عربی و ساده شلالی می‌باشد.

شلوار زنانه

تمام نواحی استان هرمزگان شکل و آرایشی همانند دارد اما تزئین دمپای شلوارها بسته به سلیقه محلی و نه شرایط آب وهوایی متفاوت است.

شلوارها دارای دمپای تنگ تا زانو است و در ناحیه کمر و پایین گشاد می‌شود و قسمت مچ پا به سمت داخل را به وسیله ی زیپ یا دکمه می‌بندند.

برای دمپای شلوار از «بادله تمام»، «ودویی دستی»، «ودویی چرخی»، «پولکی»، «حاشیه ای»، «سرپاچه ای»، «گلابتونی»، «خوس لنگه ای»، «ودویی اطلسی» و «نخی» بکار می‌رود و بیشتر از پارچه‌های کلفت و رنگ‌های روشن برای شلوارهای بندری استفاده می‌شود.

لباس سنتی زنان بندرعباس,شلوار سنتی زنان بندرعباس

 

معرفی منبع :
تولیدی و عمده فروشی پوشاک مشهد ، با ارائه ی محصولات کاملا ایرانی مانند :

لباس خواب مردانه ، لباس خواب زنانه ، لباس ورزشی مردانه ، لباس ورزشی زنانه ، تی شرت چاپی  ، تیشرت تبلیغاتی ، تاپ شلوارک مردانه ، تاپ شلوارک زنانه ، شلوارک کتان مردانه ، انواع ساق های رنگی زنانه و … با تولید لباس سنتی تمامی اقوام ایرانی سعی در ترویج فرهنگ اصیل کشور عزیزمان و تشویق به استفاده از لباس های سنتی زیبا دارد .

مطالب مرتبط :
لباس سنتی زنانه آذری
لباس سنتی زنانه مازندارن
لباس سنتی زنانه گیلان
لباس عروس سنتی بلوچی

مطالب مرتبط