پوشاک, مقالات

لباس سنتی زنانه آذری

لباس سنتی زنانه آذری

لباس سنتی زنانه آذری

رنگ و طرح لباس سنتی زنانه آذری همیشه الهام گرفته از طبیعت بکر آن منطقه بوده است . پوشاک سنتی هر منطقه نمادی از آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم آنجاست اما با پیشرفت سریع صنعت مد ، از قرن بیستم به بعد ، لباس سنتی آذری ها حالت مدرنیته به خود گرفته است. در مناطق عشایری و روستایی و مناطقی که اهالی آذربایجانی سکونت دارند، این لباس همچنان جایگاه خود را حفظ نموده است.

لباس سنتی, اطلاعات عمومی در مورد لباس سنتی

مردم آذربایجان لباس های خود را جزئی از تاریخ و فرهنگ غنی ترکی می دانند.

در بین لباس های سنتی ترکی و آذری ، لباس بانوان ترکی از تفاوت های بیشتری با دیگر پوشش های سنتی ایرانی برخوردار است و می توان گفت نوع و طرح لباسی که آنان بر تن می کنند، نمایانگر فرهنگ و قدمت قومیت آنان می باشد.

لباس سنتی ترک ها  به عنوان یکی از ثروت های فرهنگی ایران به شمار می رود و از هنر های زیبایی مانند : حاشیه دوزی های گلابتون و یا چین دوزی ، پارچه های رنگارنگ و طرح دار که با منجوق های بسیار زیبا تزئین شده اند، تشکیل می شود .

زنان این منطقه بیشتر به تهیه لباس‌هایی از جنس ابریشم، ترمه یا مخمل علاقه‌مند بوده و مردانشان اغلب از پارچه‌های پشمی لباس بر تن می‌کنند. هر دو جنس در لباس زیر بیشتر از پارچه‌های پنبه‌ای بهره می‌برند؛ اما ثروتمندان حتی در لباس زیر نیز ابریشم استفاده می‌کنند.

اجزاء لباس سنتی زنانه آذری

بُرک

به نوعی کلاه گفته می‌شود که در لباس محلی آذری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلاه هم به صورت ساده و هم به صورت تزیین شده عرضه می‌شود. برای تزیینات این کلاه از سکه و پولک‌هایی خاص استفاده می‌شود. بیشتر زنان برک‌هایی با پولک‌های رنگارنگ را بیشتر می‌پسندند، حال اینکه زنان اشرافی و ثروتمند از سکه برای تزیینات برک و جلیقه خود استفاده می‌کنند.

چارقد

یکی از پوشش های سنتی دیگر زنان آذری ، روسری های چارقدی است که از قسمت های فوقانی گرفته تا چانه را پوشش می دهد و هنگام بیرون رفتن از خانه تنها چاقچوری در زیر پوشش خود به کار می برند . در نهایت با پوشیدن چادر مشکی و زدن روبنده ای که اغلب با قلاب های طلایی همراه است، با یک پوشش بسیار شیک و قابل احترام در جامعه ظاهر می شوند و از زیبایی های لباس محلی زنان ترک است.

روسری است که زنان برای پوشاندن مو‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند. چارقد پارچه مربعی شکلی از جنس ابریشم، نخ و یا هر جنس دیگری است که آن را به صورت مورب تا زده و استفاده می‌کنند. قسمتی از آن به پشت افتاده و دو دنباله آن در زیر چانه به وسیله یک سنجاق بسته می‌شود.

یایلیق

سربندی است که اغلب زنان مسن برای نگه داشتن چارقد خود از آن استفاده می‌کنند.
یایلیق اکثر اوقات پارچه‌ای به رنگ مشکی و حاشیه قرمز است.  زنان مسن کرد از چارقد و سرون یا سربند استفاده می‌کنند و زنان مسن ترک هم از چارقد و هم از یایلیق استفاده می‌نمایند.

کوینک

کوینک یک پوشش رویی برای لباس های شانه ای است که اغلب از پارچه های ابریشمی تهیه می شود و از آستین های باز و بدون یقه برخوردار است. نکته جالب این است که بر روی کوینک هیچ دوختی وجود ندارد و شکوه و زیبایی لباس محلی زنان ترک را به نمایش در می آورد.

جبکن

جبکن نیز از انواع لباس ملی زنان آذری می باشد. لباسی از جنس ابریشم است که آن را روی کوینک می پوشند. اکنون با پیشرفت صنعت مد و لباس، از حالت سنتی خود تا حدی فاصله گرفته است اما جبکن در زمان گذشته به گونه ای دوخته می شده که کل بدن را پوشش می داد و دارای آستین های بسیار بلند است.

آرکالیک

 لباس آستین بلند و گشادی است که یقه ای باز دارد و دو طرف بدن با دگمه هایی در وسط به هم وصل می شوند.
آرکالیک هایی که روی پارچه ی مخمل زرشکی سیر اشکالی از گل های مختلف دوخته شده بودند، بیش تر مورد توجه اهالی این منطقه است. در این لباس، آستین ها تا آرنج تنگ و بعد از آن با پلیسه هایی گشاد می شدند.
 تولیدی و عمده فروشی پوشاک مشهد ، با ارائه ی محصولات کاملا ایرانی مانند :
لباس خواب مردانه ، لباس خواب زنانه ، لباس ورزشی مردانه ، لباس ورزشی زنانه ، تی شرت چاپی  ، تیشرت تبلیغاتی ، تاپ شلوارک مردانه ، تاپ شلوارک زنانه ، شلوارک کتان مردانه ، انواع ساق های رنگی زنانه و … این مقاله را برای افزایش اطلاعات عمومی مخاطبین خود گردآوری و تنظیم کرده است.

مطالب مرتبط