پارچه شناسی, مقالات

در مورد پارچه ی پولکی بیشتر بدانیم

در مورد پارچه ی پولکی بیشتر بدانیم

در مورد پارچه ی پولکی بیشتر بدانیم

یکی از پارچه های قدیمی ، اصیل و محبوب در بین بانوان ایرانی ، پارچه ی پولکی است که به دلیل رنگ و طرح های شاد و زیبا ، از جایگاه خوبی برخوردار می باشد ، هنگامی که این پارچه ها در برابر نور و روشنایی قرار می گیرند جذابیت آن چند برابر شده و به همین دلیل در مجالس عروسی و مهمانی های مهم از لباس های مجلسی پولک دوزی شده استفاده ی بیشتری می شود. شاید اگر در مورد پارچه ی پولکی بیشتر بدانیم انتخاب لباس مجلسی برایمان راحتتر شود .

در مورد پارچه ی پولکی بیشتر بدانیم,پارچه پولکی

اگر گذری به تاریخچه ی مد و فشن بیندازیم در خواهیم یافت که پارچه و لباس پولکی سابقه ی درخشانی دارد ، معادل لاتین این پارچه ، sequin به معنی سکه می‌باشد پارچه‌های پولکی همیشه بازارشان سکه بوده و پوشش محبوب سلبریتی‌ها، خوانندگان، ستارگان هالیوود و … می باشد.

درمورد ویژگی های پارچه ی پولکی بیشتر بدانیم

  1. همچنین لباس‌های دوخت شده با پارچه‌های پولکی، جزو لباس‌های اعیانی و گران‌ قیمت قرار می‌گیرند. چرا که از یک جهت بسیار پر کار هستند و از جهتی دیگر قیمت نسبتاً بالایی نسبت به سایر پارچه‌ها دارند.
  2. پارچه‌های پولکی عموماً نیاز به آستر یا زیره ندارند، اما در برخی از آن‌ها به دلیل استفاده از طرح‌های متفاوت، شاید به آستر نیاز باشد.
  3. معمولا پارچه های پولکی مخمل ، دارای انعطاف‌پذیری متوسط بوده و فقط به عرض کش می‌آیند.
  4. پارچه های توری که روی آن پولک دوزی شده است با آب دمای 35 درجه شسته و اتو کشی بصورت غیر مستقیم انجام شود.

رنگبندی پارچه های پولکی

لباس های مجلسی پولکی دارای درخشش خاصی هستن به همین دلیل توجه به رنگ پارچه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. پالت رنگی کاملی از پارچه های پولکی در بازار موجود است.

کاربرد های پارچه ی پولکی

از پارچه ی مجلسی پولکی به دلیل زیبایی و درخشندگی فوق العاده در انواع دوخت های مجلسی و غیر مجلسی از آن استفاده می شود مانند :

  1. کت و دامن
  2. لباس شب
  3. لباس عروس
  4. انواع تاپ های مجلسی

در مورد پارچه ی پولکی بیشتر بدانیم : این پارچه ها بیشتر در لباس های مجلسی و مانتوی مجلسی و خرج کار استفاده می گردد. و کاربردی ترین نوع آن پولکی پلیسه و طلایی است.

انواع پارچه پولکی

  1. سکه ای
  2. پارچه پولکی قرمز
  3. پولکی پرکار
  4. پارچه پولکی طلایی
  5. پولکی آینه ای
  6. پارچه پولکی لوزی
  7. پولکی دو رو ( پری دریایی ) : بسته به نحوه دوخت پولک‌ها، با دوختن یک دست می‌توان آن‌ها را کاملاً پایدار و یا به راحتی پر کرد. پارچه‌های پولکی دورو هستند که به عنوان پولک‌های پری دریایی نیز شناخته می‌شوند. در این پارچه‌ها با تغییر جهت پولک رنگ پولک متفاوت دیده می‌شود.
  8. پولکی پلیسه
  9. پارچه پولکی مشکی
  10.  پولکی سایه روشن
  11. پارچه پولکی هفت رنگ (اسمارتیزی)
  12. پارچه پولکی طرح دار (راه راه، گل گلی، مروارید دار)
  13.  پولکی توری : پارچه‌های پولکی توری نازک هستند و نیاز به آستر دارند، بعضی از انواع آن‌ها مانند پارچه‌های پولکی عربی که به دلیل ضخامت به آستر نیاز ندارند به همین دلیل در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده است.
  14. پارچه پولکی عربی :یکی از بهترین انواع پارچه‌های پولکی پارچه عربی است که در بین زنان مسلمان بسیار کاربرد دارد و بسیاری از زنان مسلمان از پارچه پولکی عربی برای دوخت پیراهن استفاده می‌کنند. علاوه بر این، پارچه پولکی عربی پوشش محبوب خوانندگان و سلبریتی­های هالیوود و… است.
  15.  پولکی زمینه مخمل : این نوع از پارچه‌ها نیز جز پارچه‌هایی هستند که بسیار در بازار به چشم می‌خورند. پارچه مخمل به گونه‌ای است که پولک‌ها در آن به صورت متراکم به کار برده می‌شوند. پولکی زمینه مخمل جز پارچه‌های جدید در بازار است و نیاز به آستر هم ندارد.
  16. پارچه پولکی زمینه ساتن : پارچه‌های پولکی زمینه ساتن جز موارد کمیاب هستند و زیاد استفاده نمی‌شوند، زیرا ساتن کش نمی‌آید و آن را برای دوخت هر نوع لباسی مناسب نمی‌کند. از انواع مشابه این نوع پارچه می‌توان به پولکی کتان نیز اشاره کرد.
  17. پولکی زمینه حریر :این نوع پارچه‌های پولکی برخلاف مدل‌های بالا هستند. این نوع پارچه‌ها نیز کش نمی‌آیند و به آستر نیاز دارند.
  18. پولکی زمینه لمه و پلیسه چمنی :پارچه‌های پولکی از جمله پر زرق و برق‌ترین پارچه‌ها هستند. پارچه‌های پولکی تنوع زیادی دارند و طرح‌های زیبای آن‌ها موجب شده است که برای ساخت انواع لباس‌ها از آن‌ها استفاده شود.

 

انواع پولک مورد استفاده در پارچه های پولکی

محبوب‌ترین شکل پولک گرد است که بیشترین استفاده در پارچه را دارد اما انواع دیگر پولک نیز وجود دارند که شامل:

  • پولکی دایره یا گرد
  • مربعی
  •  مستطیل شکل
  • هشت ضلعی
  • شش گوش
  •  شمشیری
  • پولکی گل
  •  دانه‌های برفی
  • چند ضلعی
  • بیضی
  • پولکی ساقه
  • ستاره
  •  قلبی
  •  برگ

جنس پارچه پولکی

برخی از پارچه‌های پولکی روی تور، برخی دیگر روی لمه، برخی دیگر روی پارچه‌های پلیسه کار می‌شوند. اما عموماً پارچه‌های پولکی، به ویژه مجلسی‌ها و پر کار‌ها، روی تور بافت می‌شوند. پارچه‌های تمام پولکی چون نسبتا ضخیم هستند معمولاً برای پیراهن‌هایی مناسب هستند که مدلشان خیلی ظریف و پیچیده نیست. در ضمن این نوع پارچه بدن رو پر نشان می‌دهد و برای لاغرها فوق‌العاده مناسب است.

معرفی منبع :

شرکت تولیدی پوشاک اندیشه ، برند برتر پوشاک راحتی و اسپرت مردانه با تولید لباس پنبه ای ایرانی با کیفیت فوق العاده بالا و قیمت مناسب مطلب فوق را تهیه نموده است امیدواریم مفید واقع شده باشد.

اندیشه انواع لباس راحتی مردانه ، لباس راحتی زنانه ، ست لباس اسپرت زنانه و مردانه را تولید میکند .

منبع : www.atpo.ir

مطالب مرتبط