پارچه شناسی, مقالات

خواص منحصر بفرد پارچه های نخی

خواص منحصر بفرد پارچه های نخی

خواص منحصر بفرد پارچه های نخی

پارچه های نخی پنبه ای یکی از قدیمی ترین پارچه های شناخته شده در جهان است که قدمت آن به مصر باستان و ما قبل تاریخ باز می گردد. تولید انبوه آن در دهه 1700 با اختراع جین پنبه ای آغاز شد. پنبه همچنین پر کاربردترین فیبر در جهان و محبوب ترین پارچه برای پوشاک در ایالات متحده است که دلیل آن نرمی، سبکی و تنفس پارچه های پنبه ای
است.
خواص منحصر بفرد پارچه های نخی

برخی ویژگی های پارچه های نخی

1- همه کاره بودن و تطبیق پذیری پارچه های پنبه ای

الیاف پنبه را می توان به هر رنگی رنگ کرد و دارای ثبات رنگ بالایی است، پنبه همچنین همه کاره است و متوان برای اهداف مختلفی از آن استفاده کرد.

الیاف به سه روش مختلف به پارچه تبدیل می شوند.

  1. پارچه های ساده ی پنبه ای: این پارچه ها برای تولید لباس استفاده میشوند و معمولا سبک وزن تا وزن متوسط دارند، لباس های تولید شده از آن شامل لباس تابستانی پنبه ای مردانه، لباس ورزشی مردانه پنبه ای، لباس راحتی مردانه و زنانه پنبه ای، پوشاک زنانه، پوشاک بچگانه، انواع لباس زیر و… استفاده میشود.
  2. پارچه های پنبه ای دورو و یا پنبه های ضخیم مانند جین برای تولید لباس های جین، سویشرت شلوار مردانه یا زنانه پنبه دورو و پوشاک پاییزی پنبه ای استفاده میشود.
  3. پارچه های ساتن پنبه ای که محبوبیت بالایی ندارند ُ اما در تولید لباس کاربرد دارند.

2- پارچه های نخی بسیار چروک پذیرند

بیشتر پارچه های نخی خیلی سریع چروک می شوند. برای حفظ ظاهری آراسته باید لباس های پنبه ای را مرتباً اتو کرد. بسیاری از پوشاک پنبه ای را با مواد دیگر ترکیب میکنند که خاصیت ضدچروک پیدا میکنند ( پارچه های پنبه ای ضد چروک ) .

اگر پنبه برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار بگیرد بافت آن می تواند تضعیف شود.

3- پارچه های نخی جاذب خوب رطوبت هستند

پنبه ظرفیت بالایی برای جذب رطوبت دارد بطوریکه این پارچه ی شیک می تواند تا 27 برابر وزن خود آب را جذب کند. این باعث می شود لباس های پنبه ای راحت باشند، زیرا عرق را جذب می کند. همچنین این ویژگی پنبه توضیح می دهد که چرا از پنبه برای تولید حوله استفاده می شود.

4- انقباض پارچه های پنبه ای

پارچه های نخی اولین بار که شسته می شوند، کوچک می شوند. برخی از لباس های پنبه ای قبلا به آب زده شده اند و به میزانی کوچک شده اند بنابراین خریداران نباید نگران این موضوع باشند، برخی از شرکت ها نیز میزان آب رفت پارچه را در هنگام برش محاسبه میکنند.

اگر یک پارچه ی پنبه ای خریده اید قبا از دوختن آن، پارچه را بشویید تا محصول نهایی پس از شستشو آسیب نبیند.

5- توانایی تنفس پارچه های پنبه ای

پارچه پنبه اجازه می دهد تا هوا آزادانه جریان یابد. پارچه عرق را جذب می کند و آن را به سطح پارچه منتقل میکند و در هوا آزاد میکند، بنابراین در آب و هوای گرم بدن شما خشک و خنک میماند.

بزرگترین تولیدی پوشاک پنبه ای در مشهد

در مشهد برند اندیشه، بزرگترین تولید کننده ی پوشاک راحتی و اسپرت مردانه و زنانه و بچگانه است که در تولید تمام پوشاک مردانه و اکثر پوشاک زنانه و بچگانه از الیاف پنبه ای استفاده میکند.
با تولیدی پوشاک اندیشه بیشتر آشنا شوید
برای هرگونه اطلاعاتی درباره ی پارچه شناسی کلیک کنید « تولیدی پوشاک اندیشه بزرگترین منبع دیجیتال پارچه شناسی »
لینک های مفید و مرتبط با خواص منحصر بفرد پارچه های نخی:

مطالب مرتبط