پارچه شناسی, مقالات

تشخیص پارچه های پنبه ای

.تشخیص پارچه های پنبه ای

تشخیص پارچه های پنبه ای

برای تشخیص پارچه های پنبه ای ابتدا با دو انگشت شست و سبابه پارچه را لمس می‌کنیم ، با لمس آن در مرحله اول مطمئن می‌شویم پارچه‌ای که می‌خریم لطافت و نرمی کافی دارد یا خیر ؛ پارچه‌ها معمولاً از مواد گوناگونی تولید می‌شوند. البته در گذشته تمام الیاف‌ها طبیعی بودند و پارچه‌ها لطافت و نرمی خاصی داشتند، اما از زمانی که الیاف مصنوعی وارد صنعت نساجی شد، تغییرات زیادی در آن به وجود آمد .

هنگامی که نخ را به نزدیکی شعله برده و الیاف به هنگام نزدیک شدن به شعله و گرما اصطلاحا جمع می‌شوند بدین معناست که نخ از الیاف مصنوعی یا پلی استر تشکیل شده است ، در این سیر ، الیاف طبیعی همچون پنبه ، پشم یا ویسکوز بدون گوله شدن مشتعل گشته و پودر می شوند .

تشخیص پارچه های پنبه ای

ویژگی های عمومی پارچه های پنبه ای

1- طول الياف

مرغوبیت الیاف پنبه، به طول آن بستگی دارد. الیاف بلندتر دارای استحکام و یکنواختی بیشتری هستند، و در ریسندگی و تهیه‌ی نخ اثر بسزایی دارند. طول الیاف پنبه‌ی بلند به ۶ سانتی‌متر هم می‌رسد. طبقه‌بندی الیاف پنبه را بر حسب طول ليف آن انجام می‌دهند. الیاف کوتاه، ۱ تا ۲ سانتی‌متر، الياف متوسط، ۲ تا ۴ سانتی‌متر و الیاف بلند، ۴ تا ۶ سانتی‌متر طول دارند. الیاف پنبه هر چه از نظر طول یکنواخت‌تر باشند، با ارزش‌ترند.

 2- قطر الياف

قطر الياف پنبه به طول آن بستگی دارد در واقع، الیاف بلندتر ظریف‌تر نیز هستند. درجه‌ی رسیدگی پنبه در ظرافت آن موثر است. قطر پنبه تقریباً بین ۲۵/۱ تا ۴۵/۱ میلی‌متر متغییر است.

3- رنگ الیاف

پنبه‌ی مرغوب معمولاً به رنگ سفید یا کرم روشن است، اما به رنگ‌های کرم، زرد و قهوه‌ای نیز در طبیعت یافت می‌شود. به طور کلی، رنگ الیاف پنبه به آب و هوای محل و همچنین خاک و نوع بذر بستگی دارد.

4- استحکام الياف

الیاف پنبه از استحکام نسبتاً خوبی برخوردارند و این استحکام در حالت مرطوب ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

استحکام نخ تهیه شده از پنبه، به طول و قطر الياف تشکیل‌دهنده‌ی آن نخ بستگی دارد. هر چه الیاف بلندتر باشند پیچیدگی در آنها بیشتر است. این ویژگی باعث می‌شود که الیاف در عملیات ریسندگی خوب درگیر شوند و بهتر تاب بخورند. از طرفی هر چه الیاف ظریف‌تر باشند، تعداد بیشتری از آنها در تهیه‌ی یک نخ با نمره‌ی معين، مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این ترتیب، نخ استحکام بیشتری پیدا می‌کند.

5- خاصیت ارتجاعی الیاف (الاستیسیته)

الیاف پنبه خاصیت ارتجاعی چندانی ندارند این گونه الياف اگر تحت نیروی کشش قرار گیرند، به آسانی نمی‌توانند به طول اولیه‌ی خود برگردند.

6- پیچیدگی و تاب در الیاف

الیاف پنبه در امتداد طولی، به دفعات پیچیدگی، یا تاب خوردگی دارند و تعداد این پیچیدگی‌ها در هر اینچ ۲۰۰ تا ۴۰۰ است. تاب‌های طبیعی الیاف پنبه در استحکام نور تأثیر زیادی دارد. تعداد پیچیدگی‌ها در الیافی که کاملاً نرسیده‌اند، کمتر و در الیاف نارس بسیار ناچیز است.

7- درصد رسیدگی الیاف

الیاف پنبه‌ی نارس، شفاف‌اند و ظاهری براق دارند. آنها را در میان الياف به آسانی با چشم می‌توان تشخیص داد. این الیاف مقاومت کمتری دارند و تاب خوردگی در آنها بسیار کم است. الیاف نارس به اندازه‌ی الياف رسیده رطوبت جذب نمی‌کنند. بنابراین، در رنگرزی نیز به خوبی قادر به جذب رنگ نیستند.

8- اثر رطوبت بر الياف

سلولز موجود در الیاف پنبه می‌تواند ۷ تا ۸ درصد وزن خود آب جذب کند (در شرایط استاندارد رطوبت نسبی ۶۰٪ و دما ۲۰ است). استحکام الیاف پنبه پس از جذب آب، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

الیاف پنبه در حالت خیس متورم می‌شوند و قطر و طول آنها افزایش می‌یابد ولی پس از خشک شدن دوباره به حالت اولیه‌ی خود بر می‌گردند.

9- اثر حرارت بر الياف

الیاف پنبه در مقابل حرارت مقاومت خوبی دارند. پنبه پس از اینکه چندین ساعت در حرارت ۱۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار می‌گیرد، شروع به زرد شدن می‌کند و اگر برای مدت طولانی در حرارت ۱۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار گیرد، تجزیه می‌شود. پنبه در حرارت ۲۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، بعد از چند دقیقه به کلی از بین می‌رود.

10-  اثر نور خورشید بر الياف

الیاف پنبه وقتی که برای مدتی در معرض نور خورشید قرار بگیرند، به تدریج زرد رنگ می‌شوند و استحکامشان کاهش می‌یابد. و اگر این مدت زمان طولانی شود، الیاف پنبه می‌پوسند و از بین می‌روند.

نحوه ی تشخیص پنبه با شعله

روش تشخیص پارچه پنبه ای

تشخیص پارچه های پنبه ای

هنگامی که نخ را به نزدیکی شعله برده و الیاف به هنگام نزدیک شدن به شعله و گرما اصطلاحا جمع می‌شوند بدین معناست که نخ از الیاف مصنوعی یا پلی استر تشکیل شده است، در این سیر، الیاف طبیعی همچون پنبه، پشم یا ویسکوز بدون گوله شدن مشتعل گشته و پودر می‌شوند.
باقی مانده‌ی نخ پس از خاموش شدن شعله، در مواد طبیعی معمولا به رنگ خاکستری و بسیار ناچیز است ولی در نخ‌هایی با الیاف مصنوعی این باقی مانده سفت، گوله وحالت نایلون سوخته به خود می‌گیرد.

رنگ دود پس از خاموشی شعله

از روی رنگ دود حاصله بعد از اشتعال نخ و خاموش شدن آن نیز می‌‌توان به نوع الیاف پی برد.  پنبه رنگ دود سفید و برخی دیگر مثل:‌ پلی استر هنگام سوختن رنگ دود سیاه دارد.

بوی سوختن نخ

در تشخیص جنس نخ و پارچه،  هر نوع از الیاف نخ به هنگام اشتعال، دارای بوهای متفاوتی می‌باشند که به ترکیب و جنس الیاف آن برمی‌گردد. بوی سوختن نخ‌های پنبه و ویسکوز به دلیل پایه‌ی گیاهی آنها، تقریبا شبیه به بوی سوختن چوب یا کاغذ است، بوی سوختن  پلی استر کاملا متفاوت است و به علت داشتن ترکیبات آروماتیک(معطر) بویی شبیه بوی شیرینی (پشمک) از خود ساطع خواهند کرد و الیاف طبیعی دیگر همچون پشم که پایه‌ی حیوانی دارد کاملا مشخص است که بوی سوختن آن‌ها مانند بوی کز دادن پشم کله‌ی گوسفند (کله پزی) خواهد بود.

برند پوشاک پنبه ای در ایران – تولیدی پوشاک مشهد

برند اندیشه بزرگترین تولید کننده ی پوشاک پنبه ای ( لباس ست مردانه و زنانه پنبه ای – لباس ورزشی مردانه پنبه ای – لباس ورزشی زنانه پنبه ای – لباس راحتی زنانه پنبه ای – لباس راحتی مردانه پنبه ای – لباس خواب مردانه پنبه ای – تیشرت شلوار مردانه پنبه – بلوز شلوار مردانه – سویشرت شلوار مردانه پنبه دورو و… ) در مشهد می باشد .
برای خرید عمده ی پوشاک پنبه ای مردانه و زنانه کلیک کنید .

برای هرگونه اطلاعاتی درباره ی پارچه شناسی کلیک کنید « تولیدی پوشاک اندیشه بزرگترین منبع دیجیتال پارچه شناسی »

مطالب مرتبط