پوشاک, مقالات

بعد از خرید لباس ها را بشویید

رنگ لباس متناسب برای پوست سبزه

بعد از خرید لباس ها را بشویید

گرچه لباس های نو دارای رنگ و لعاب خوبی هستند و این امر باعث می شود تا همه ما حس خوشایندی نسبت به آن داشته باشیم اما حقیقت این است که میزان زیادی مواد شیمیایی، گرد و خاک و… را به همراه خود حمل می کنند. دلایل زیادی وجود دارند که شستشوی لباس های نو قبل از استفاده را یادآوری می کنند.
فیلیپ تیرنو، میکروب‌شناس و آسیب‌شناس از دانشگاه نیویورک این موضوع را این‌ گونه عنوان می‌کند: «قبل از اینکه شما لباسی را از یک فروشگاه خریداری کنید، احتمالاً افراد زیادی آن را امتحان کرده‌اند و خیلی از آن‌ها ممکن است به انواع بیماری‌های پوستی و واگیردار مبتلا باشند. اگر لباس‌ شما مربوط به چند سال گذشته باشد ممکن است چند هزار نفر نیز آن را پوشیده باشند. حال تصور کنید شما چنین لباسی را نشسته بپوشید!»
تیشرت شلوار مردانه مدل رادمهر | تیشرت شلوار مردانه | ست تیشرت و شلوار مردانه | خرید تیشرت شلوار مردانه | تیشرت شلوار مردانه مدل رادمهر

چرا باید لباس های نو را قبل از استفاده بشوییم؟ 

  1. لباس های تولید شده پروسه ای طولانی را طی می کنند تا به دست مصرف کننده برسند. همچنین برای تولید پارچه یا لباس در کارخانه ی نساجی از مواد شیمیایی استفاده می شود که با شستشو، مقدار اندکی از آن کم می شود.
  2. برخی لباس ها پشت ویترین و در معرض گرد و خاک و آفتاب قرار گرفته اند و نیاز به شستشو دارند.
  3. زمانی که لباس ها در فروشگاه برای فروش عرضه شده اند، توسط افراد زیادی پرو می شوند. بی توجهی و سهل انگاری در عدم شستشوی لباس های نو قبل از استفاده، ممکن است سبب انتقال بیماری های واگیر و یا حساسیت شود.
  4. با شستن لباس، رنگ اضافی موجود در بافت لباس از بین می رود؛ زیرا در صورت عدم شستشوی لباس نو قبل از پوشیدن، این رنگ‌ها به پوست شما منتقل می‌شود و باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌گردد.
  5. در بسیاری از موارد، مواد شیمیایی به کار رفته در بافت لباس، خود مهم‌ترین عامل ایجاد مشکلات پوستی برای افراد است.

حساسیت های پوستی

لباس های نو حاوی رنگها و مواد شیمیایی است که حساسیت ها و بیماری های پوستی را به همراه دارد. برای مثال راش پوستی نوعی درماتیت پوستی است که روزها بعد از تماس با ماده حساسیت زا به وجود می آید و در این صورت نمی توان دلیلی برای آن یافت. اما اگر در چند روز گذشته لباس نو به تن کرده و بعد از آن دچار حساسیت پوستی شده اید به دنبال علت آن در لباس تان باشید. پارچه های مصنوعی، مانند پلی استر و نایلون حاوی میزان بیشتری از رنگ هاست که می تواند دلیل حساسیت پوستی باشد بنابراین لباس نوی خود، به‌ویژه لباس های ورزشی را پیش از پوشیدن بشویید.
عرق کردن در لباس ورزشی باعث جذب سریع تر مواد شیمیایی می شود. پس لباس های ورزشی خود را حتما بعد از خرید بشویید.

مواد شیمیایی سرطان‌زا

مواد شیمیایی موجود در لباس های نو سرطان زاست! مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در سوئد نشان داد که ۹۴ درصد نمونه لباس های جمع آوری شده حاوی ترکیب شیمیایی به نام کینولین است.
کینولین رشد تومورها را در نمونه های آزمایشگاهی تحریک می کند.
این در حالی است که میزان زیادی از کینولین در پلی استر وجود دارد. از این رو لباس های تهیه شده از آن باید به خوبی شسته شود.

با شستن لباس از پوست کودک خود محافظت کنید

اهمیت شستن لباس های نو قبل از استفاده برای کودکان چندین برابر است. نوزادان به ویژه به مواد شیمیایی حساس هستند و ممکن است جوش های پوستی ایجاد کند.
یک شوینده بدون عطر و بدون رنگ انتخاب کنید زیرا رنگ ها و رایحه های شوینده نیز می توانند واکنش های پوستی ایجاد کنند. به علاوه شستن لباس های جدید برای کودکان باعث می شود که خشکی و خشن بودن اولیه پارچه لباس گرفته شود و لباس در هنگام پوشیدن راحت تر باشد.

نحوه شستن لباس های جدید

لباس های جدید باید طبق دستورالعمل های موجود در برچسب مراقبت شسته شود. اگر برچسبی روی لباس دارید که روی آن نوشته شده است “قبل از پوشیدن جداگانه بشویید” ، بدانید که شستشوی اولیه به از بین بردن مقداری رنگ اضافی کمک می کند؛ اگر شک دارید نیز بعد از هر بار شستشو ببینید رنگ در آب باقی می ماند یا خیر؟

برای از بین بردن رنگ اضافی و جلوگیری از آسیب دیدن سایر پارچه ها ممکن است چندین بار شستشو انجام شود.

شستن ملحفه های جدید و حوله های حمام باید حتما به درستی انجام شود زیرا در تماس مستقیم با پوست هستند. با شستشو و با از بین بردن پوشش های سطح روی الیاف، میزان جذب پارچه نیز بهبود می یابد.

لباس های دست دوم را قبل از پوشیدن حتما بشویید

لباس های موجود در محموله یا انبار کالا همیشه باید قبل از پوشیدن برای اهداف بهداشتی و جلوگیری از تحریک پوست شسته شود.

اگر لباس بوی عطر یا محصولات معطر دارد باید فراتر از شستن، قدم های دیگری بردارید. مطابق پیشنهاد ما لباس را بشویید و در صورت باقی ماندن بو، از هوای تازه برای از بین بردن رایحه استفاده کنید. یا لباس را یک شب در یک تشت یا سطل پر از آب ولرم و یک فنجان جوش شیرین خیس کنید. یک فنجان سرکه سفید مقطر به جریان شستشو اضافه کنید.

اجازه دهید لباسهای تازه شسته شده در هوای آزاد خشک شوند.

برای کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در لباس چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

با خرید لباس الیاف طبیعی تولید شده به صورت ارگانیک می توانید از انتقال برخی مواد شیمیایی به پوست جلوگیری کنید. اما حتماً برچسب های مراقبت را بخوانید زیرا همه لباس های نخی و پارچه های پشمی ارگانیک نیستند.

تولیدکنندگان مواد شیمیایی را برای جلوگیری از کپک زدن لباس استفاده می کنند و الیاف طبیعی اگر در طی یک فرآیند حمل و نقل طولانی از خارج کشور در معرض رطوبت قرار بگیرند، به ویژه در برابر کپک آسیب پذیر هستند.

برای جلوگیری از هرگونه مواد شیمیایی که در فرایند خشکشویی استفاده می شود، لباس قابل شستشو در خانه را انتخاب کنید.

لباس ارگانیک و ضد حساسیت برند اندیشه

همانطور که گفته شد، برای جلوگیری از حساسیت های پوستی بهتر است لباس های الیاف طبیعی بخرید. پوشاک الیاف طبیعی کمک زیادی به شما میکند تا از درماتیت دور بمانید، مخصوص برای کسانی که پوست حساس دارند.

اما در ایران از کجا لباس های باکیفیت بالا و ضد حساسیت بخریم؟ عمده فروشی و تک فروشی پوشاک مشهد، برند برتر تولید تیشرت شلوار مردانه و زنانه، ست لباس ورزشی مردانه و زنانه، ست لباس راحتی مردانه و زنانه، انواع لباس ست خانوادگی، ست تاپ شلوارک مردانه و زنانه، شلوارک کتان مردانه، انواع لباس زنانه نظیر: ساق شلواری، شلوار، تاپ دامن، تونیک، مانتو و… بزرگترین تولید کننده ی پوشاک الیاف طبیعی با کمترین حساسیت می باشد.

نقش بسته بندی لباس در کاهش حساسیت

لباس ها در فرایند ارسال به فروشگاه ها، تا رسیدن به دست مشتری، قرار گرفتن پشت ویترین ها، دست زدن خریداران به آن و… دچار آلودگی میشوند. بنابراین یک بسته بندی ایده آل و مقاوم میتواند از بروز این مشکلات تا حدودی جلوگیری کند.

تولید پوشاک اندیشه، با استفاده از روش های بسته بندی نوین هر لباس را در کاور مجزای نایلونی قرار میدهد و همراه آن عکس از تن پوش محصول را ضمیمه میکند. با این عمل لباس پس از پرس شدن و بسته بندی توسط کارکنان شرکت به دست خود شما باز خواهد شد و در مراحل ارسال و قرار گرفتن در ویترین ها هیچگونه آلودگی به خود نمیگیرد.

مطالب مرتبط