مانتو اسپرت پاییزی
,

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

تاریخچه مانتو

مانتو های خیلی قدیمی|تولیدی مانتو

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

شاید تصور کنید که مانتو اولین بار در ایران بوجود امده اما جالب است بدانید ؛ مانتو در حقیقت نخستین بار به پیراهن‌ های بلند و گشاد زنانه که در کشورهای اروپایی برای مجالس مهمانی طراحی و دوخته می‌شد، اطلاق شد.

و کم کم  تغییراتی در طراحی آن بوجود آمد و امروزه در این کشورها به رداهای بلند و گشادی که روی لباس‌های راحتی پوشیده می‌شوند، مانتو گفته می‌شود.

هدف تولید مانتو

آموزش دوخت مانتو اسپرت دخترانه

مانتو از گذشته تا امروز : هدف از طراحی این نوع پوشش  این بود که بتوان برای کت و دامن‌های بلندی که از متداول‌ ترین پوشش‌های زنانه بود، جایگزین مناسبی پیدا کرد.

اندازه آستین این نوع پیراهن‌ها تا آرنج بود و سرآستین‌های چین‌دار بسیار زیبایی برای آنها طراحی می‌شد. پارچه‌ ای متفاوت و متناسب با پارچه انتخاب شده برای قسمت دامن پیراهن در نظر گرفته می‌شد که به عنوان رو دامنی روی دامن می‌دوختند.

قسمت جلوی رو دامنی به سمت کناره‌ ها جمع می‌شد تا دامن لباس نیز قابل دیدن باشد. دامن این نوع پیراهن‌ها معمولا بلند بود و هنگام راه رفتن به صورت دنباله روی زمین کشیده می‌شد؛ اما از آنجا که راه رفتن با این نوع دامن اغلب مشکل بود، به مرور زمان تغییراتی در طراحی این نوع دامن‌ها ایجاد شد و پارچه‌های قلاب‌دوزی شده که به انتهای پایینی دامن متصل می‌شدند، جایگزین دامن‌های بلند دنباله‌دار شد.

رسمی شدن مانتو

در اواخر قرن هجدهم میلادی مانتو به عنوان یک پوشش متداول برای مکان‌های رسمی شناخته شد که نخستین بار در دادگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

چرا نام مانتو برای این پوشش انتخاب شد ؟

دلایل متفاوتی درباره ی اینکه چرا به این لباس‌های بلند واژه مانتو اطلاق شده است، وجود دارد که موافقان و مخالفان زیادی دارد. بسیاری براین باورند که مانتو اسم مانتو را به این علت به خود گرفته است که:Montua نام مکانی در کشور ایتالیاست که از مراکز مهم تولید نوعی پارچه ابریشمی گران‌ قیمت محسوب می‌شود که در دوخت مانتوهای قدیمی از آن استفاده می‌شده است.

شاید انتخاب این نام برای این نوع پوشش زنانه برگرفته از محل تولید پارچه‌ای باشد که نخستین بار برای دوخت مانتو از آن استفاده شده است؛ اما گروه دومی نیز میگویند  مانتو واژه‌ای فرانسوی است که از واژه فرانسوی Manteau به معنی کت مشتق شده و جالب این که به همین دلیل در گذشته به خیاط‌های زنانه‌دوز، مانتودوز گفته می‌شده است.

مانتو اسپرت دخترانه

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

قدمت مانتو

در نمایشگاه لباس موزه هنر مترو پولیتن، یک مانتوی پشمی قلاب‌دوزی شده و همچنین یک مانتوی ابریشمی به رنگ صورتی وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۷۰۸ میلادی برمی‌گردد.

در گذشته به لباس‌های مجلسی بلند که دنباله آن روی زمین کشیده می‌شد، مانتو گفته می‌شد.

به نظر می‌رسد نام آنچه امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی به عنوان مانتو از آن استفاده می‌شود نیز برگرفته از نام همین لباس‌هایی باشد که قدمتی کهن در تاریخ کشورهای اروپایی دارد.

اگرچه پس از قرن نوزدهم میلادی با توجه به این که پوشیدن مانتو به شکل سنتی و متداول آن در گذشته مرسوم نبود، افرادی که به عنوان مانتو دوز در دوخت لباس زنانه تخصص داشتند، به عنوان خیاط لباس‌های زنانه‌ در این حرفه به فعالیت مشغول بودند؛ اما همچنان در هریک از شهرهای اروپایی و آمریکایی حداقل یک فروشگاه بزرگ به عنوان محل اشتغال مانتودوزها برای فروش مانتو و کلاه زنانه اختصاص یافته بود و به همین علت بیشتر خانم‌هایی که در زمینه دوخت لباس زنانه تخصص داشتند نیز به عنوان مانتودوز در آن جوامع شناخته شده بودند.

با تغییرات و تحولات چشمگیری که در سبک لباس‌پوشیدن افراد به وجود آمد، محدودیت‌های بسیاری در این زمینه ایجاد شد و لباس سنتی بتدریج به دست فراموشی سپرده شد و تنها ردپایی از آنها در موزه‌های هنری بزرگ به جای ماند. پس از آن افرادی که در دوخت لباس‌های زنانه تخصص داشتند، عنوان جدیدی را برای خود انتخاب کرده‌اند و از آن پس به آنها خیاط زنانه‌دوز گفته شد.

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

دانستنی های راه اندازی تولیدی مانتو

مشخصات و ویژگی های پارچه مانتویی برای تولیدی

 توجه به مشخصات و ویژگی های پارچه مانتویی و مدل آن، از جمله مسائلی است که همواره ذهن بانوان را درگیر خود کرده است.

تیپ ظاهری و پوشش افراد، تا حدودی نشان دهنده شخصیت و نحوه تفکر افراد است.

در کشور ما، آنچه از پوشش بانوان در اولین نگاه به چشم می آید، مانتو و یا چادر یک خانم است. مانتو، یکی از پر کاربردترین لباس ها در ایران است که قابلیت زیادی در زمینه های مختلف، از تولید پارچه و طراحی مدل گرفته تا زمینه فروش دارد.

در بحث مانتو و پارچه مانتویی می توان به انواع مدل ها، استایل ها، دوخت ها و غیره پرداخت.

عموم مردم، پارچه را با صفاتی مانند : پارچه ی کشی، لطیف، زبر، نخی، ضخیم، نازک و … می شناسند. این صفات را با زبانی ساده، یه صورت دقیق تر بررسی می کنیم.

۱- پارچه های کشی و غیرکشی :

پارچه مانتویی می تواند تخت بافت یا به اصطلاح تار و پودی باشد.

این نوع پارچه کش نمی آید. پارچه های کشی مانتویی، در دو نوع موجود هستند: در عرض کش یا کش در یک جهت، تمام کش و یا کشی در دو جهت.

کشی بودن پارچه در بدن نما بودن مانتو نقش بسزایی دارد. مشکل عمده پارچه های کشی مربوط به بعد از شستشو است.

پارچه های کشی ممکن است، دچار آبرفت و تنگی مانتو شوند.

مزیت اصلی پارچه کشی این است که چروک نمی شود.

۲- زیر دست پارچه :

هر فردی برای خرید پوشاک، ابتدا آن را لمس می کند. حس لامسه خریدار، نقش مهمی در فرآیند خرید دارد ، اگر پارچه مانتو، زیر دست خوبی نداشته باشد، سال ها در ویترین مغازه ها باقی خواهد ماند.

لطافت و زبری پارچه مربوط به همین قسمت می شود.

۳- میزان چروک پذیری پارچه:

 مشغله فراوان افراد در این روزها، سبب می شود که فرصت کمی برای کارهایی همچون اتو کشیدن داشته باشند. افراد در هنگام خرید، ابتدا گوشه ای از مانتو را در دست می فشارند تا میزان چروک پذیری پارچه را بسنجند.

۴- ضخامت پارچه:

ضخامت پارچه انتخابی، متناسب با فصل و آب و هوا تغییر می کند ،مثلا در زمستان و هوای سرد، مانتوهایی با پارچه فوتر، پشمی و خزدار مورد توجه هستند.

پارچه های مناسب برای مانتوی تابستانی، انواع گوناگونی دارند که در بین عموم به پارچه های نخی و نازک معروف هستند.

۵- ساده، رنگی یا طرح دار بودن پارچه:

برای مانتوهای رسمی، اکثر خانم ها به دنبال پارچه های ساده و تمام رنگی هستند ، در ایران اغلب رنگ های تیره، همچون مشکی، سرمه‌ای و طوسی برای مانتو محبوب تر هستند.

اکثر نوجوانان و جوانان نیز به دنبال مانتوهایی با رنگ های شاد، با پارچه هایی طرح دار و چاپی هستند ، جدا از چاپ ، طرح های فرهنگی با مضمون سنتی – ایرانی می تواند برای دختران جذاب باشد.

۶- نوع الیاف پارچه:

اگر صاحب یک تولیدی پوشاک کوچک یا بزرگ هستید، لازم است که به صورت حرفه ای در مورد الیاف طبیعی و مصنوعی، انواع، روش تشخیص و کاربرد مصرف هر کدام، اطلاعاتی داشته باشید.

۷- عرض پارچه:

مقدار عرض پارچه در چیدمان الگو، استفاده بیشتر از پارچه، کاهش ضایعات و دورریز بسیار مهم است ،اکثر پارچه های مانتویی، عرض ١۵٠ سانتی متر دارند که برای انواع الگوهای ایده‌آ‌ل ترین عرض محسوب می شود.

۸- متراژ هر طاقه پارچه:

یکی از سوالات خریداران عمده پارچه، متراژ هر توپ پارچه برای تعیین مقدار خرید است.

متراژ پارچه در مبحث برشکاری و میز برش نیز اهمیت دارد. بیش از ٩٠ درصد پارچه های مانتویی به صورت طاقه های رولی هستند.
پارچه های مانتویی خارجی بر حسب یارد هستند. هر یارد معادل  ٩١/۴۴ سانتی متر است.

در بازار اکثر پارچه فروشی ها و عمده فروشان، هر یارد را ٩٠ سانتی متر در نظر می گیرند.

پارچه های مانتویی ایرانی معمولا ۴٠، ۵٠ و ۶٠ متری هستند. البته اکثر کارخانه های تولیدکننده، تمایل به طاقه پیچی ۵٠ متری دارند.

هر رول پارچه مانتویی خارجی نیز ۵٠ یارد است.

۹- رنگ پارچه و کیفیت ثبات آن در شستشو:

برای موفقیت در شغل تولید مانتو و پوشاک، در نظر گرفتن سلایق عمومی بسیار مهم است.

اگر بهترین پارچه مانتویی را به کار ببرید، اما رنگ مناسبی را انتخاب نکنید، در زمینه فروش دچار مشکل خواهید شد.
همچنین کیفیت رنگ پارچه و ثابت بودن آن نیز بسیار مهم است. در مورد کیفیت چاپ و رنگ پارچه حتما از عمده فروشان و کارخانجات نساجی سوال کنید.

۱۰- قیمت انواع پارچه مانتویی

یکی از اصول تجارت، قیمت کالا است که باید به آن توجه کنید.

درنتیجه اینکه  شما باید بدانید برای چه قشری از جامعه قصد تولید مانتو دارید؟

آیا قصد دارید با برند خود مانتو تولید کنید؟

آیا بحث قیمت برای مانتو فروشی های همکار شما و مشتریان آن ها مطرح است؟

آیا برای رقابت در فروش ناگزیر هستید که ارزان ترین پارچه ها را تهیه کنید؟

ارزان ترین نوع پارچه برای مانتو چه پارچه ای است؟

معرفی منبع:

تولیدی پوشاک اندیشه ، برند برتر فروش عمده ی لباس در مشهد و ارائه دهنده ی انواع تیشرت شلوار مردانه و زنانه ، انواع ست خانوادگی ، ست کت پیژامه ی مردانه ، لباس راحتی مردانه و زنانه ، لباس خواب مردانه ، لباس ورزشی مردانه و زنانه ، سارافون زنانه ، تاپ شلوارک زنانه و مردانه و … می باشد .