پارچه شناسی, مقالات

پارچه ی گیپور

پارچه گیپور | پارچه توری | لباس مجلسی گیپور

پارچه ی گیپور

پارچه ی گیپور یک پارچه زیبا است که دارای کاربرد های فروانی است. کار با توری یک فرایند وقت گیر است که نیاز به مهارت و تعهد دارد که با تکنیک های خیاطی برای تولید لباس استفاده می شود.

در این مطلب از سری مطالب پارچه شناسی تولیدی پوشاک اندیشه بزرگترین عمده فروشی پوشاک مردانه و زنانه، اطلاعات مفیدی درباره ی پارچه های گیپور و انواع کاربد هایشان ارائه میدهد.

پارچه توری سفید – گیپور سفید

کار با پارچه ی گیپور یک صنعت است که  قرن ها با جامعه بشری همراه بوده است ، در شکل دقیق تر میتوان گفت : گیپور، پارچه ای زیبا و ظریف است که دارای یک ساختار مجزا می باشد ، که از نخ های متنوع ساخته شده است.

معمول ترین نخ هایی که در پارچه توری سفید استفاده می شود عبارتند از پنبه، ابریشم و پارچه کتانی. نخ ها بافته می شوند، بافته می شوند و پیچیده می شوند تا توری ویژگی های منحصر به فرد خود را بگیرد.

با تولید توری مدرن، الیاف مصنوعی نیز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. در رایج ترین موارد، الیاف رنگ سفید هستند که به پارچه حس خلوص و پاکی می دهد.

انواع پارچه گیپور و تاریخ آن

چند نوع از گیپور وجود دارد :

  • توری بافتنی
  • نوار توری
  • گیپور بابین
  • توری سوزنی
  • گیپور قلاب دوزی     
  • توری های گره

 پارچه توری دوزی شده یک انتخاب مردمی ثابت برای فضای داخلی و مد است. پارچه توری دوزی متفاوت از گلدوزی است تاریخچه توری و ریشه آن اغلب توسط کارشناسان مورد بحث قرار می گیرد. شواهدی وجود دارد که به ادعاهای ایتالیایی از اختراع توری در سال 1493 اشاره می کند. با این حال، غیرممکن است بگوییم آن فقط در یک مکان ایجاد شده است.

توری در اواخر قرن 16th به سرعت توسعه یافت، هم در ساخت و هم در تقاضا. محبوب ترین نوع توری در این نقطه توری سوزن و کتانی بود. پوشاک و فضای داخلی با توری تزئین شده بود.

به تدریج جزئیات لباس مانند گردن و دستبند با پارچه افزایش یافته و به عنوان نمادی از ثروت و سبک دیده می شد. این پارچه زیبا ، ظریف و زنانه است.

مهم است که بدانید چگونه با توری کار کنید. شکی نیست که گیپور به نظر می رسد و احساس زرق و برق دار است. با این حال، برای رسیدن به نتیجه نهایی، مقدار زیادی از کارها را میگیرد، و بیشتر شامپاینها، بیشتر وقت گیر و سختگیرانه از پارچههای دوختن است. شما نیاز به صبر و برنامه ریزی دارید تفاوت زیادی بین ساخت توری از ابتدا و کار با توری وجود دارد. هنگام خیاطی با توری، برای اطمینان از داشتن ابزار مناسب برای دست دادن، قبل از شروع، حائز اهمیت است.

کاربرد پارچه ی گیپور سفید

شایع ترین موارد استفاده از گیپور سفید برای لباس عروس است ، البته این توری با دیگر لباس ها نیز ترکیب میشود و آن را متنوع و جذاب و گران قیمت می کند.

پارچه ی گیپور سفید اغلب به رنگ های دیگر،  رنگ می شود. بطوری که پارچه توری سیاه و سفید یک گزینه محبوب در صنعت مد است ؛ پارچه توری خاکستری وقتی در صنعت مد بکار میروند ، در تولید لباس های محبوب فصل های پاییز و زمستان استفاده میشوند.

همانطور که اشاره کردیم پارچه ی توری بسیار متنوع است ؛ برخی از محبوب ترین کاربرد های توری های پارچه ای عبارتند از:     

  1. پیراهن    
  2. پوشاک   
  3. لباسهای عروسی     
  4. یقه     
  5. رومیزی     
  6. پرده ها     
  7. لوازم خانگی
  8. لباس های کودک
کابرد پارچه گیپور

پارچه ی گیپور

پارچه گیپور در خانه به عنوان یک پارچه محبوب برای لباس و برای فضای داخلی منزل می باشد .

گیپور در دنیای مدرن

کار با گیپور ممکن است به نظر کاملا یک مفهوم سنتی باشد، اما واقعا جایگاه خود را در دنیای مدرن دارد. طراحان مد و لباس با این پارچه کار می کنند،و سبک های جدید و بروزی را با استفاده از این پارچه بوجود آورده اند .

پارچه های گیپور در ایران علاوه بر لباس های عروس و لباس شب ، در تولید مانتو ، بلوز ، پیراهن و … کاربرد دارد .

معرفی منبع :
این مطلب توسط تولیدی پوشاک اندیشه ، تولید کننده ی لباس ست مردانه و زنانه ، بلوز شلوار مردانه و تیشرت شلوار مردانه تهیه شده است .

مطالب مرتبط