اخبار و فناوری های روز, مقالات

نخ پلی استر و انواع آن

نخ پلی استر و انواع آن

نخ پلی استر و انواع آن

اصطلاحات تخصصی درباره انواع نخ در دنیای پوشاک بسیار زیاد هستند و دانستن آنان برای شما چه به عنوان تولیدکننده و فروشنده پوشاک و چه به عنوان مصرف کننده آن خالی از لطف نیست. در این مقاله در ابتدا نخ پلی استر و انواع آن را به شما معرفی می کنیم. در ادامه نحوه تشخیص الیاف پلی استر و یا تشخیص لباسی که فروشنده آن به پلی استر بودن آن تأکید دارد، را به شما آموزش می دهیم.

پلی استر نوعی از الیاف مصنوعی است که در سال 1941 اختراع شد و در سال 1970 با شعار « 68روز بدون اتو کردن بپوشید » طرفداران زیادی پیدا کرد .پارچه پلی استر کاربرد گسترده ای در صنعت نساجی دارد. این لیف مصنوعی شباهت های زیادی به الیاف طبیعی دارد . پارچه پلی استر به ابریشم مصنوعی معروف است به دلیل اینگه از لحاظ ویژگی های ظاهری بسیار به ابریشم شباهت دارد. بیشترین سهم الیاف مصنوعی به الیاف پلی استر اختصاص دارد. الیاف پلی استر همانند سایر الیاف مصنوعی به روش های صنعتی تولید می شود. برای تولید این فرآورده از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک ( جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات ) در مجاورت کاتالیست های مناسب، استفاده می شود. پلیمر حاصل ترکیب این دو ماده اولیه را توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور می‌دهند.

سپس تحت تاثیر هوای سرد به لیف تبدیل و در مجموع به صورت دسته ای از الیاف درمی‌آید. در مراحل بعدی با اعمال کشش و عملیات حرارتی، ضمن آرایش یافتگی مولکولی و تثبیت حرارتی، به صورت الیاف کوتاه ( استیپل ) در اندازه های دلخواه برش داده  و عدل بندی می‌شود.

پارچه پلی استر, پلی استر و انواع آن

ویژگی های نخ پلی استر

از ویژگی های الیاف پلی استر می توان به استحکام بالا، برگشت پذیری و ثبات ابعادی مناسب، مقاومت سایشی، مقاومت در برابر نور خورشید اشاره کرد. جالب است بدانید مواد مورد استفاده در خشک شویی، از جمله سفید کننده ها به محصولات تهیه شده از این الیاف دوام بیشتری می بخشند.

پلی استر بدلیل ساختمان شیمیایی خاص خود، کریستالی است و به دلیل عدم وجود گروههای فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم، در مقابل اغلب مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. ثبات رنگ و عدم نیاز به اتو از دیگر خواص مهم این لیف می باشد.

همچنین در مقابل اسیدهای ضعیف در حال جوش و در مقابل اسیدهای قوی و سرد مقاوم بوده و مواد قلیایی رقیق بر این الیاف اثری ندارند. قلیایی های گرم و قوی به آن صدمه می زند. خصوصیات فیزیکی این لیف نیز چون بسیاری دیگر از الیاف مصنوعی می تواند مطابق با نظر بازار و واحدهای مصرف کننده تغییر یابد.

موارد استفاده از الیاف پلی استر

موارد استفاده این الیاف به صورت خالص یا مخلوط با سایر الیاف مانند پنبه، ویسکوز و پشم در تهیه انواع نخ و پارچه های پرده ای، پیراهنی، گردباف، ملحفه ای، فرش، انواع صافی، فیلتر، لایی، تسمه های نقاله، برزنت، انواع طناب، کالای خواب مانند لحاف و بالش و غیره می باشد. الیاف پلی استر در کشورهای مختلف با نامهای تجاری مختلفی تولید و عرضه می شوند. از جمله این نام ها می توان به تریلن در انگلستان، ترویرا در آلمان، ترگال در فرانسه، تترون در ژاپن، تریتال در ایتالیا و داکرون در آمریکا اشاره کرد.

انواع نخ های پلی استر

به طور کلی، نخ های پلی استر با توجه به کاربرد و موارد مصرف به شش دسته زیر تقسیم می شوند:

۱ -نخ هایPOY : این نخ ها، نخ هایی هستند که از طریق ذوب شدن چیپس های پلی استر(یا گرانول)  ایجاد می گردد.
۲ –  FDY : نخی است که در اثر کشیده شدن نخ های POY نخ FDY بوجود می آید.
۳ – DTY :این نوع نخ در ایران به ترویرا معروف می باشد. از دیگر نام های آن می توان به  استرچ یا تکسچره اشاره کرد.
۴ – ATY  : این نوع نخ به نام نخ های ایر تکسچره هم معروف است . این نخ از جنس DTY بوده و با فشار هوا کوبیده شده است.
۵ – اینتر مینگل: در واقع نخ اینترمینگل نوعی از نخ های DTY است اما این نخ دارای نقاطی است که اصطلاحاً به آن نقاط گره می گویند. منظور از گره در هم تنیده شدن دو نخ است. به این صورت که در فواصل معینی، نخ های DTY را  متصل میکنند. به عبارتی دیگر دو جزء آن تحت تأثیر جریان هوای بسار بالا در هم گره می خورند.
۶- استیپل: به نخی که از الیاف بریده شده فیلامنت تشکیل شده است استیپل می گویند. این نوع نخ در سیستم ریسندگی رینگ یا چرخانه ای تولید می شود.

نحوه تشخیص الیاف و لباس پلی استر

سوزاندن : یکی از راه های تشخیص الیاف پلی استر، سوزاندن می باشد. دود این پارچه موقع سوزاندن سیاه رنگ است و هنگام سوختن حالت خمیری به خود میگیرد و جمع می شود.

براق بودن: الیاف پلی استر براق هستند.

لمس کردن: پارچه ای که از الیاف پلی استر ساخته می شود مثل الیاف طبیعی لطیف و یکدست نیست.

بوییدن: الیاف پلی استر بوی پلاستیک مانندی دارند.

شرکت تولید پوشاک اندیشه

اگر دنبال لباسهایی با الیاف پلی استر یا حتی بهتر از آن هستید صفحه محصولات ما را از دست ندهید. شرکت تولید پوشاک اندیشه با سابقه سالها تولید لباس های اسپرت و ورزشی در تلاش است بهترین نوع لباس را از مرحله نخ تولید کند به آن معنا که حتی انتخاب نخ مناسب برای تولید مدل لباس زیر نظر کارشناسان این شرکت و با نهایت دقت انجام می پذیرد.

مطالب مرتبط

نخ پنبه پلی استر

مطالب مرتبط