آموزش های ساده و کاربردی, مقالات

انواع قیچی خیاطی

انواع قیچی خیاطی

انواع قیچی خیاطی

این طبیعت ادمی است که هر چیزی را که در دست بگیرید یا به هرچیزی که چشم بدوزید ناخداگاه این سوال پیش می اید که از کجا امده؟ چه کسی اولین بار به فکر اختراع قیچی افتاده است؟ یا اولین بار چه نیازی احساس شده تا این وسیله ساخته شود؟  تا حالا به قیچی دقت کرده اید؟ این وسیله ی بامزه و پر کاربرد از کجا امده ؟ ما در این پست ابتدا قیچی را بطور کلی تعریف میکنیم و سپس انواع قیچی خیاطی را نام خواهیم برد .تا شما خواننده ی گرامی با انواع قیچی های خیاطی بیشتر اشنا شوید.

انواع قیچی خیاطی

قیچی یک وسیله ی بسیار پرکاربرد است و در خانه ای حداقل یک نوع ان یافت میشود ، اما کسانی که با کار خیاطی سرو کار  دارند مسلما دسترسی انها با قیچی های مختلف بسیار گسترده تر میشود در خیاطی قیچی بعنوان یک وسیله برش استفاده میشود .البته در خیاطی های کوچک نه تولید انبوه .

انواع قیچی خیاطی

انواع قیچی خیاطی

در تولیدی‌های پوشاک برای برش از قیچی عمود یا قیچی‌های برقی  نوین استفاده می‌کنند. پیشرفته‌ترین وسیله‌ی برش قیچی‌های جدید است که به‌وسیله‌ی لیزر پارچه را برش می‌زنند.

طریقه کار به این صورت می‌باشد که طرح آماده به سیستم می‌دهند و یا یک طرح ترسیم می‌کنند و با فرمان استارت شروع به برشکاری می‌نماید. این ماشین مجهز به نرم افزار بهینه برش می‌باشد. لبه‌های برش خورده توسط این دستگاه به هیچ عنوان دارای سوختگی یا پرز نمی‌باشد. قیچی به احتمال زیاد در حدود ۱۵۰۰ پیش از میلاد در مصر باستان اختراع شده است .

معنی قیچی

معنی : قِیچی یا بُرک ابزاری است که به وسیله آن پارچه، مو و اشیاء دیگر را می‌برند و دارای دو شاخه بُرنده‌است که از وسط به یکدیگر وصل شده‌اند، قیچی معمولاً ابزاری آهنین و مرکب از دو تیغه برنده که به واسطه میخ یا پیچی آن دوتیغه روی هم قرار می‌گیرند و هر چیز جامدی را به کمک آن می‌برند.

نام‌های اصیل فارسی آن دوکارد، گاز و ناخن‌پیرای بوده که مدتی با نام عربی مقراض و در دورهٔ جدید در ایران با نام ترکی قیچی (در اصل قیچا) نامیده می‌شود. البته برخی ریشهٔ این واژه را قی‌چین یعنی ابزاری که قی شمع را می‌چیند دانسته‌اند که فرهنگ معین آن را درست نمی‌داند.

انواع قیچی

  •  آن دسته قیچی‌هایی که در خانه کاربرد دارد: این نوع قیچی‌ها تیغه‌هایی با طول کوچک‌تر از ۱۵ سانتیمتر دارند و دسته‌های آن‌ها نیز همین اندازه‌است و جاانگشتی‌های تقریباً‌هم‌پهنا دارد. قیچی‌های سلمانی و آشپزخانه از این نوع هستند.
  • و قیچی‌های مخصوص کار: این نوع قیچی‌ها تیغه‌هایی بلندتر از ۱۵ سانتیمتر دارند و معمولاً سوراخ جاانگشتی یکی از دسته‌های آن‌ها گشادتر است و برای چند انگشت جا دارد در حالی‌که دستهٔ دیگر آن‌ها سوراخی یک‌انگشتی دارد. قیچی‌های باغبانی و صنعتی (آهنبری) از این نوع هستند.

آشنایی با انواع قیچی خیاطی

قیچی:

دسته خمیده: چون دسته قیچی بالاتر از لبه ی آن است لذا روی پارچه خوابیده و راحت تر برش انجام می گیرد.

قیچی خیاطی : این نوع قیچی پیچی برای تنظیم فشار مساوی دو تیغه دارد و برای صاف کرن درزها و سجاف ها مورد استفاده قرار می گیرد.

زیگزاگی یا قیچی دندانه دار ( زیگزاگی ) : بدلیل دارا بودن دندانه در تیغه های این قیچی برای برش پارچه هایی که زود ریش می شوند مناسب است . همچنین برای لبه هایی که می خواهیم حالت تزیینی داشته باشد :

قیچی چرم : لبه های ضخیم و ارّه ای این قیچی بریدن چرم و جیر را راحت می کند .

قیچی گلدوزی : نوک قیچی گلدوزی تیز و برنده است و برای کارهای ظریف کاربرد دارد. نوع نوک گرد آن برای زمانی است که نمی‌خواهید برشی را تا انتها ادامه دهید.

قیچی جادکمه : این قیچی پیچ تنظیم فاصله دارد بنابر این فقط می توان باندازه لزوم چید و نه بیشتر

نخ چین: این وسیله با تیغه‌های فنری و فولادی خود می‌تواند نخ های بریده‌شده در میان درزها را درآورد. همچنین می‌تواند دوخت‌های ظریف مانند جادکمه‌های دوخته‌شده را باز کند.

قیچی برقی عمودبٌر: قیچی برقی عمودبر سرعت کار را بالا می‌برد و به وسیله آن می‌توانید چند لایه پارچه را باهم برش بزنید.

تولیدی و عمده فروشی پوشاک اندیشه

مطالب مرتبط

ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
نوار کناری
0 لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من